tisdag 26 februari 2008

Bokrea-addicted

På flera bloggar har jag under senaste veckan läst att bokrean har spelat ut sin roll. Kanske en sanning med tanke på att jag endast på en bokblogg har läst om vad som köptes under reans första dag.

Men denna sanning passar inte in på mig. Jag älskar bokrean, har alltid gjort det och kommer förhoppningsvis alltid att göra det (så länge den finns kvar). Även om man idag kan köpa böckerna billigare på internet och även om rean blivit mer kommersiell så är den fortfarande året höjdpunkt.

Att sitta i förväg och kolla in katalogen, med pennan i högsta hugg för att ringa in de böcker jag vill ha. Att glida in på bokhandeln och se detta berg av fantastika böcker. Att supa in atmosfären och slurpa i sig en kopp kaffe och tugga i sig en svettig ostmacka. Detta är tradition...

Årets första bokreadag innebara följande alster (från Bokia):

"Tarzans tårar" och "Mitt himmelska kramdjur" av Katarina Mazetti
"Snablar" och "Milda makter" av Arto Paasalinna
"Odd Thomas" av Dean Koontz
"Dårskaper i Brooklyn" av Paul Auster
"En bit av mitt hjärta" av Peter Robinson
"Råd från hjärtat" av Hans Helighet Dalai Lama
"Jag vill ha en egen måne" av Kenneth Gärdestad och Leijo Liimatainen

Drygt 800 kronor, och jag ångrar ingenting...

Ps. Glöm inte Babel som har säsongstart ikväll 21:30 Ds.

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

4 kommentarer:

  1. Jag tycker läsa din blogg.bor du i Gävle?

    SvaraRadera
  2. Hej apisade, va kul att du tycker om bloggen. Det är alltid roligt att bli uppskattad. Jodå, jag bor i
    Gävle.

    SvaraRadera
  3. Ah, flera bra böcker! Odd Thomas har jag hört på ljudbok (en av de få jag klarat av att lyssna klart på...). Den var underbar, i sann gammal klassisk Koontz-stil.

    Jag önskar att jag hade lyckats behålla min entusiasm för bokrean... Grattis till dig som har den kvar!

    SvaraRadera
  4. Jag har för mig att jag läste din recension av Odd Thomas. Kanske det var det som inspirerade...=)

    Jag hoppas entusiasmen kommer tillbaka, denna årliga tillställning borde bevaras tycker jag.

    SvaraRadera