onsdag 3 september 2008

Nya teman

Om man som jag gillar:

1. Historia
2. Att läsa
3. Att skriva
4. Att lära mig nya saker

Vad gör man då ?

Jo, man satsar på teman !

Jag har ett stort intresse av historia, är en fanatisk prenumerant av
Populär Historia. Samtidigt känner jag att jag inte har någon koll alls på olika historiska händelser eller människor. Kanske av slentrian, kanske för den monotona, tråkiga inlärningen från skoltiden, vad vet jag. Jag har dålig koll på 1:a och 2:a världskriget, känner inte till mycket om vad som hände i Vietnam på 60- och 70-talet, känner inte till mycket om Napoleon och så vidare, och så vidare.

Men att läsa om historia, samtidigt göra anteckningar och sedan skriva ner intressanta saker tror jag ger en större kunskap. Att dessutom göra det kring saker man själv valt borde göra att det blir riktigt stimulerande.

Därför har jag bestämt mig för att ha olika teman jag läser in mig på. Genialt va !!!

Så just nu läser jag om Operation "Neptune", dvs landsättningen av de allierade trupperna i Frankrike på den sk. D-Day. Till min hjälp har jag Michael Tamelander och Niklas Zetterling och deras bok
"Avgörandets ögonblick" med undertiteln "Invarsionen i Normandie 1944".

Så nu kan jag efter att ha läst om 2:a världskrigets inledning berätta att idag för exakt 69 år sedan förklarade Storbritanien krig mot Tyskland efter tyskarnas invasion av Polen. Det ni...

/Peter

Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

5 kommentarer:

  1. wow! vilken storslagen plan! Är det kul, får du läslust? Funkar det, lär du dig?

    undrar

    Johanna aka bokidioten

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna.

    Ja, visst är den storslagen....=)

    Än så länge är det jättekul, jag läser och för anteckningar. Från anteckningarna skriver jag sedan lite mer utförligt i ett word-dokument. Kreativt som sjutton för skrivandet, samtidigt som jag lär mig massor av nya saker.

    Jag hoppas bara att jag håller i det, och inte tröttnar.

    SvaraRadera
  3. En annan bra tidning för oss som gillar historia är BBC History Magazine.
    Mängder med boktips och läsvärda artiklar. Mycket brittisk historia, men långt ifrån enbart.

    SvaraRadera
  4. Hej Marianne.

    Den tidningen har jag inte hört talas om. Är det någon "specialväldigtsvårattfåtagpå"-tidning eller finns den i välsorterade affärer?

    Låter i alla fall väldigt spännande.

    SvaraRadera
  5. Va bra. Då ska jag kolla om den är intressant när jag är på den affär som har internationell press. Tack så mycket för tipset.

    SvaraRadera