söndag 17 februari 2008

Pjäser som avslutning

Tänkte avsluta veckan med Malins bokfemma som denna gång handlar om pjäser Jag har i och för sig läst många pjäser i livet då jag som ung läste teater och musik på katedralskolan i Växjö, men det var drygt tjugo år sedan (1986-87) så det mesta jag läste på den tiden är raderat från hårddisken...

Som teaterstudent gick jag dock väldigt mycket på teater i Växjö och Stockholm och kommer ihåg många av de pjäser och musikaler jag såg från den tiden. Tänkte därför skriva om fem av dem som sitter kvar mest i minnet.

1. "My Fair Lady". Detta är ju ingen renodlad pjäs utan en musikal, men detta är nog den musikal som har etsat sig fast mest i minnet. Någon närmare presentation behövs väl inte, men när jag såg den på Växjö teater i december 1986 blev jag hänförd.

2. "Timmarna med Rita" av Willy Russel såg jag också på Växjö teater i oktober 1986 och har även spelat delar av den under studietiden. Pjäsen är en komedi med två medverkande, litteraturprofessorn Frank och hans elev Rita. En fantastisk pjäs.

3. "Natthärberget" efter Maksim Gorkijs roman. En ganska lång pjäs minns jag, dock kommer jag inte ihåg så mycket av vad den handlade om. Men den fantastiska scenografin kommer jag fortfarande ihåg sedan 1987, och det är den som gör att pjäsen hamnar på tredje plats...

4. "Katt på hett plåttak" av Tennessee Williams. Denna såg jag på Östgötateatern 1988 och jag minns fortfarande den fantastiska prestation Christina Schollin gjorde. Pjäsen var väldigt kontroversiell då den behandlade både homosexualitet och impotens, jag minns bara att jag tyckte den var mycket bra.

5. "West Side Story" av Bernstein får bli nummer fem. Detta är ju inte heller någon pjäs, men musikalen är fantastisk. Denna såg jag så sent som på 90-talet och i Ludvika av alla ställen. Musikalen är en klassiker och platsar lätt på min topp-fem lista.

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar