måndag 7 januari 2008

Boklistan, statistiken och målen 2007

Hrmmm, knack-knack. Det är bara lilla jag som återigen, som fågeln Fenix, reser mig ur bloggaskan och hälsar på. Mitt enda löfte för 2008 måste bli att inte lova att blogga, för varje gång jag lovar att skriva ligger bloggen nere i månader.

Men när vi kommer till listor och statistik kan inget stoppa mig från att skriva, för är det något jag tycker om så är det bokstatistik....

Känner för att börja med målen vilka blev av varierande framgång. Mitt mål att läsa minst 5 deckare av kvinnliga författare gick alldeles utmärkt, så det målet fixade jag.

Mitt andra mål var att läsa minst 20 böcker under 2007, och se på tusan; det blev precis 20 böcker.

Ett tredje mål var att läsa fler böcker än jag köpte. Låt oss säga att det gick väl sådär....Det blev 27 böcker under 2007 så det tredje målet gick jag bet på.

Får fundera på vilken nivå jag ska satsa på under 2008 men nu över till lite listor:

Årets fem bästa:
1. "De tre blir dragna" av Stephen King
2. "De öde landen" av Stephen King
3. "Revolvermannen" av Stephen King
4. "När ingen ser" av Elisabeth George
5. "Gåtornas palats" av Dan Brown

Vad ska jag säga, Kings serie om "Det mörka tornet" är så fantastisk. I övrigt kan väl sägas att årets bästa gick i spänningens tecken.Detta innebär också att...

Årets deckare blev:
"När ingen ser" av Elisabeth George (Vilken spänning)

I övrigt blev det följande lista:

Årets svenska:
"Paradiset" av Liza Marklund (Mycket trevlig, ny bekantskap)

Årets Roligaste:
"Amberville" av Tim Davys (VAD hände egentligen ?)

Årets lägsta betyg:
"Skänk åt den fege en hingst" av Peter Mosskin (Sorry Peter, inte min smak)

Återkommer snarast med en liten fördelning av författare så snart min överraskning försvinner över att ha skrivit i bloggen igen...

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

2 kommentarer:

  1. Kul att du är i gång och bloggar igen. Själv njuter jag just av "De tre blir dragna". Håller med dig, Det mörka tornet är fantastiskt!

    SvaraRadera
  2. Yes, äntligen har fler blivit frälsta av The King. Jättekul att du tycker de är bra (så som jag har tjatat...)

    SvaraRadera