söndag 20 januari 2008

Bokfemma Vecka 3

Ja, jag vet att jag är en lögnare. Jag lovade att skriva Malins Bokfemma för vecka 3 i onsdags, men så blev det inte. Därför gör jag det nu (det är ju fortfarande vecka 3...)

Det gällde alltså temat "Senaste" vilket för mig blir de fem senaste jag lagt upp på "att läsa härnäst" listan. De fem är:

1.
"Hoppsan, jag är död" av Arto Paasilinna.
Jag har aldrig läst honom, men blev rekomenderad på ett bokforum att göra det. Hans humor skall visst vara väldigt bra så förhoppningsvis blir det kul att läsa honom.

2.
"Magiker och glas" av Stephen King.
Behöver inte orda så mycket om denna, men det är fjärde delen i Kings mäktiga epos om "Det mörka tornet". Läs dessa böcker är mitt råd till alla.

3.
"Cajunblod" av James Lee Burke.
En bok som stått länge i bokhyllan, men som nu ska läsas. Deckarserie som utspelar sig i det fuktiga Louisiana med polismannen Dave Robicheaux i huvudrollen. Låter spännande va...!

4.
"Tisdagarna med Morrie" av Mitch Albom.
Ännu en rekomenderad bok som alla "bör" läsa. Så nu ska jag göra det, med ganska höga förväntningar, för den ska ju vara så bra.

5.
"Gösta Berlings saga" av Selma Lagerlöf.
Boken ingår som första bok i mitt mål för 2008 att läsa 5 nobelpristagare i litteratur. Selma fick ju nobelpriset redan 1909 och var därmed den tionde personen som fick detta pris. Detta är hennes debutroman från 1891, ska bli fantastiskt att läsa denna bok.

Sådär, det var min bokfemma, nu är det dags att infria ett annat mål för året. Så nu ger jag mig ut på en liten (väldigt liten) löparrunda. Magen är snart lika stor som biblioteket, så nu ska den minskas är tanken....=)

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

4 kommentarer:

  1. Håller med om din nummer 1 - den är verkligen kul så den kan du se fram emot! :-)

    Och jag tillhör dem som gillar Tisdagarna med Morrie. Den är väldigt tankeväckande tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Malin för din briljanta idé med bokfemman. Ja, jag hoppas (och tror) att båda dessa böcker kommer att bli en angenäm upplevelse.

    SvaraRadera
  3. Roligt att titta in och hitta två nya inlägg från dig!

    Jag håller med *malin* om (4): Gösta Berlings saga hör också till mina absoluta favoriter. Enda problemet är om man väntar sig för mycket: då kan man ju inte bli annat än besviken.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag har börjat komma igång med bloggandet igen. Som vanligt hoppas jag på att lusten och, inte minst tiden ska räcka till.

    Jag hoppas jag inte ska bli besviken på Gösta Berlings saga, men man vet ju aldrig...

    SvaraRadera