tisdag 8 januari 2008

Lite mer statistik och mål

Nu när jag ändå är inne i ett bloggstim, tänkte jag fylla på med lite mer statistik från bokåret 2007 och också dra upp lite mål och teman för 2008.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så läste jag 20 skönlitterära böcker under 2007. Dessa fördelade sig på 11 böcker skrivna av män och 9 av kvinnor, vilket är betydligt mer kvinnor än tidigare. Enbart glädjande vill jag påpeka. Böckerna fördelade sig på följande författare:

Umberto Eco
Stephen King (3)
Minette Walters
Lian Hearn (3)
Dan Brown
Peter Mosskin
Carina Burman
Liza Marklund
Clive Barker (2)
Wilbur Smith
Johan Theoren
Harper Lee
Tim Davys
Camilla Läckberg
Elisabeth George

Ska jag utläsa något ur denna författarflora så visar den på att det blev mycket fantasy och deckare 2007, vilket inte är så konstigt då detta är två genre som jag uppskattar mycket.

Målen för 2008 vad gäller läsningen (och köpandet) blir inte så djärvt. Efter förra årets 20 böcker hoppas jag på en blygsam ökning till 24 lästa böcker. Detta skulle innebära två i månaden, det måste gå. Som andra bloggare noterat så kanske det är dumt att sätta upp mål för antal lästa böcker, men å andra sidan så finns det ju så många bra böcker att läsa så det kanske är bra att sätta lite press....

Ska återigen försöka minska ner på köpandet, så i år ska jag banne mig inte köpa mer än 20 böcker, så det så.

Ett tredje mål är dessutom att läsa minst 3 böcker på engelska, vilket kan låta lite. Men det är så sällan jag läser skönlitteratur på annat än svenska, så det kan vara ett lagom mål som går att uppfylla.

Det får bli målen för i år. Efter förra årets succé tema vill jag gärna fortsätta. Därför blir årets tema "Nobelpristagare". Detta innebär att jag ska läsa minst 5 böcker av nobelpristagare i litteratur.

Så där ja, ännu ett rejält blogginlägg att lägga till samlingen.

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar