lördag 10 november 2007

Litterära hjältar

Har glädjande nog blivit utmanad av bokidioten. Utmaningen går ut på att ge exempel på hjältar som man minns länge efter att man har läst boken, och som på något sätt har blivit större än både boken och författaren.

I mitt fall så lär det ju bli jag själv. Nåja, i alla fall mitt nickname, Belgarion. Som jag förmodar att de flesta vet är detta "hjälten" i David Eddings två bokserier "Sagan om Belgarion" och "Sagan om Mallorea". Egentligen är böckerna inga stora fantasy-verk, men de är spännande och, inte minst, väldigt humoristiska. Jag kan inte påstå att Belgarion har blivit större än böckerna eller författaren, men eftersom det är detta namn jag använder i många sammanhang, har det ändå växt sig stort för mig.

På tal om Belgarion och hans upphovsman så är det många "förståsigpåare" inom "finare" fantasy kretsar som fnyser åt Eddings böcker och kallar det skräplitteratur, men jag tycker att det är fel. Okej, det går naturligtvis inte att jämföra Eddings med t.ex. Tolkien, men David Eddings säljer bra med böcker vilket borde innebära att många läser honom. Alltså finns det ett behov av denna sorts fantasy litteratur.

Jag ska visst utmana någon mer att avslöja sina litterära hjältar, så då tycker jag att min nyfunna bokbloggskollega på Bokbloggen ska lista sin/sina hjältar. Så shoot Lisa.

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

3 kommentarer:

  1. Eddings är ju bäst! Visserligen är han den första och i stora drag den enda fantasyförfattare jag har läst, men det kommer alttid att stå ett visst skimmer kring honom!

    SvaraRadera
  2. Eddings hjältar står faktiskt högt i kurs hos mig också! Gud, vad kul med en utmaning, jag ska genast börja knåpa med den. /Lisa

    SvaraRadera
  3. www.mediabrus.dinstudio.se9 december 2007 kl. 19:28

    De böckerna har jag bara läst sporadiskt - men det är många som skriver om dem så jag kanske måste ge dem en chans igen...

    SvaraRadera