tisdag 31 januari 2006

Äventyr och skräck

God kväll.

Lite dåligt med bloggande har det blivit och ännu sämre med recensioner. Det har dock inte varit mindre läsning, och två böcker har blivit klara under denna första trevande månaden på 2006.

"Kadett Hornblower", en klassisk äventyrshistoria från 1950-talet, av C.S Forester handlar om den unge Horatio Hornblowers äventyr till sjöss under sent 1700-tal.


Boken börjar med att Hornblower, som ny kadett, äntrar på båten H.M.S Justinian. Vid detta tillfälle är han en smal, sjösjuk yngling som ingen tror ska kunna komma någonstans inom flottan.


Men genom boken lyckas Hornblower, med mer tur än skicklighet, visa sig på styva linan och imponera på såväl sjömän som officerare. Han verkar alltid vara på rätt plats vid rätt tid, och även om han är en tvivlare till sinnet så fattar han alltid till sist bästa beslut i de situationer han hamnar i.

Boken är skriven som noveller där varje del tar upp en ny historia om Hornblowers äventyr, men genom hela boken finns en röd tråd som gör att boken ändå uppfattas som "en" roman. Jag hade läst boken tidigare som yngre, och kom ihåg att jag tyckte den var riktigt spännande, och så tycker jag även nu. Nackdelen med boken är det svåra språket, med mycket båt-relaterade termer som man inte förstår ett dyft av.

En annan, nyss utläst bok är "Mitt liv på Rose Red - Ellen Rimbauers dagbok" av Joyce Reardon.

Vem denna Joyce Reardon är vet ingen, det finns inga uppgifter om henne, så egentligen vet man inte vem som egentligen skrivit boken. Men min gissning är att Stephen King har ett finger med i denna lek. Detta baserar jag mestadels på att TV-serien på samma tema (som visades i svensk tv för ett tag sedan) är skriven av just Mr. King. Att sedan flera av Kings böcker figurerar i denna bok, samt att efterskriften till boken är skriven av en "Steven" Rimbauer stärker mina teorier ytterligare.

Nåväl, boken handlar i alla fall om en hittad dagbok som beskriver Ellen Rimbauers liv tillsammans med sin stenrike make John. Denne John Rimbauer bygger en enorm herrgård i Seattle, på marken där en indiangravplats ligger. Efter att de flyttat in försvinner folk mystiskt i huset för att aldrig mer återvända. Ja det verkar faktist som att huset, Rose Red, har ett alldeles eget liv och verkar också växa mer och mer... Allt detta får vi veta genom den dagbok som Ellen skriver.

Men vi får även följa Ellen Rimbauers mest hemliga tankar, tankar om både den gode och den onde, om hennes tankar kring sexualitet och om hennes stigande oro och motvilja, både mot sin man och mot Rose Red.


"Mitt liv på Rose Red" är en mycket spännande bok, inte speciellt skräckinjagande, utan spänningen ligger mer mot det mystiska, övernaturliga. Detta är drag som även finns i många av Stephen Kings böcker och det gör att den blir oemotståndlig.

Detta får avsluta kvällens bloggande.

Eder
Belgarion

2 kommentarer:

  1. Läser du Patrick O'brien (rest in peace) något? Tänkte om du gillar äventyr och sånt.

    SvaraRadera
  2. Hmm har de inte gjort en tvfilm av den boken om Ellen Rimbauers dagbok? Har för mig att jag sett något om det???

    Jo det är ju det och jag har vissa problem med att försöka hinna läsa ikapp de böcker jag köper plus att jag jobbar på ett skolbibliotek så jag måste hålla reda på vad barnen läser och åtminstone ha nått slags hum om vad böckerna handlar om... Ja hoppas att man kan hinna ikapp kan man ju alltid göra men det kommer alltid nya böcker som verkar intressanta så det är ju inte en lätt uppgift, åtminstone vet jag vad jag ska göra under sommarledigheten...

    SvaraRadera