söndag 16 april 2006

Kvinnliga författare

God middag och glad fortsättning på påsken.

En kvinna, "Pia", har i en komentar till ett av mina blogginlägg noterat att jag läser mycket manliga författare. Detta var en sak jag aldrig själv reflekterat över, men började så smått tänka på det när jag läst komentaren. Det visar sig, tyvärr att Pia har ganska rätt.

Som statistiktokig var jag tvungen att konsultera alla mina böcker och kontrollera andelen kvinnliga författare. Statistiken var nedslående:

Av de 541 böcker jag äger (räknar bara ägda böcker i denna undersökning), var endast 108 stycken skrivna av en kvinnlig författare, eller skriven av både en kvinna och man... Detta utgör knappt 20 % och det får nog betecknas som ganska dåligt.

Jag har inget svar på varför det är så här, men det är absolut inte medvetet. Det finns massor med bra kvinnliga författare, säkerligen lika många som män, främst inom deckargenren.

Hur är det med er andra bokbloggare ?

Är det mest kvinnliga eller manliga författare i era bokhyllor ?

Vad beror det i så fall på i ert fall ?

Kolla gärna upp och komentera i min eller era bloggar.

Eder
Belgarion

7 kommentarer:

  1. Samma sak här i mina bokhyllor. Minst 90% är manliga författare. Har heller intereflekterat på det förräns nu.

    SvaraRadera
  2. Jag har reflekterat över det. Men inte räknat. Om man däremot såg min rankinglista från fjolåret tror jag det var typ tre kvinnliga författare med, eller nåt. Har läst betydligt fler kvinnor i år.

    SvaraRadera
  3. Mest manliga men den kvinnliga andelen är betydligt högre än hemma hos er. Jag läser ju bland annat Elizabeth George, Helen Thursten, Patricia Cornwell och Denise Mina. Och nu har jag ju börjat samla på Agatha Christie!

    Och du Belgarion, ikväll blev det guld för FBK! Jaaaaaaa!

    SvaraRadera
  4. Men hallå?!
    En bra bok är en bra bok.

    SvaraRadera
  5. Intressant reflektion! Var tvungen att titta i min bokhylla.

    Jag kunde med glädje konstatera att på roman-fronten var det relativt jämställt.

    Däremot på studiebok-fronten dominerar herrarna.

    SvaraRadera
  6. Under 2006 läste jag 146 böcker varav 54 var skrivna av en man och 92 av en kvinna. Blev förvånad, hade trott att männen hade en större plats i mitt liv =)

    SvaraRadera
  7. Det var faktiskt ojämnare könsfördelning än jag trodde i mina hyllor. Mer än dubbelt så många böcker var skrivna av kvinnor än av män. Fast mina samlingar av den norska typen av kiosklitteratur (typ Sagan om Isfolket) och att jag samlar på Lottaböcker kan ju förklara en del. De serierna har många delar.

    SvaraRadera