tisdag 6 november 2007

Medalj till Nelle Harper Lee

Alltsedan jag läste Nelle Harper Lees roman "Dödssynden" (To Kill a Mockingbird) har denna 81-åriga dam fashinerat mig. Inte så mycket för att romanen från 1960 var något extra ordinärt (i alla fall inte i dagens litteratursamhälle), utan för omständigheterna kring författaren och boken.

Boken skrevs som sagt 1960 och fick amerikanska Pulitzer priset året därpå för bästa "Fiction". Detta är den enda roman som sedan Harper Lee givit ut, ja förutom några kortare essäer har hon inte givit ut någonting sedan dess. Hon ger dessutom ytterst sällan några som helst intervjuer.

Det finns säkert något fler exempel på "one time" författare, som alltså bara skrivit en prisvinnande roman och sedan inte givit ut något mer, men det måste vara ovanligt. Allra helst eftersom författare fortfarande lever, närmare 50 år senare.

Dessa faktum är som sagt otroligt fashinerande, och min tanke har varit att, förutom att recensera boken. läsa in mig mer på Harper Lee för att förstå vad som gjorde att det bara blev en bok och vad som gjorde att romanen blev så prisad.

Mitt i dessa tankar läser jag i dagens DN, att Harper Lee förärats den amerikanska medaljen "Presidential Medal of Freedom" i går den 5 november. Denna medalj delas ut personligen av presidenten i USA och är en av de två högsta medaljer en civil person kan få. Av de författare som fått den tidigare kan nämnas bl.a T.S. Elliot och John Steinbeck, så Harper Lee har här hamnat i fint sällskap. Hon får medaljen för "sina insatser inom litteraturen", vilket inte är dåligt med bara en utgiven bok.

/Belgarion

Andra bloggar om:
, ,

4 kommentarer:

  1. Jag utmanar dig! Utmaningen handlar om litterära hjältar. Hjältar som man minns länge efter att man har läst boken, och som på något sätt har blivit större än både boken och författaren.

    SvaraRadera
  2. Jaaa, äntligen blir jag utmanad...=). Ska genast börja tänka och klura på denna svåra fråga...=)

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för din kommentar på min blogg. Trevligt med seriösa synpunkter och inte bara hatinlägg :) Visst är det häftigt att Harper Lee fick medalj för sin enda bok? Snacka om att Dödssynden är bra! Det jag undrar är om Bush ens har läst den själv ... Ha det bra! /Lisa

    SvaraRadera
  4. Hej Lisa.

    Ja, jag såg kommentaren som låg efter min...verkade skapligt moget..Tyvärr är det sådant man får ta när man skriver något offentligt, Tyvärr

    SvaraRadera