onsdag 29 mars 2006

Symbolik och mord

God kväll.

Läste för ett antal månader sedan Dan Browns "DaVinci koden" (se tidigare blogginlägg) och blev fashinerad över hur bra den var. Köpte senare narturligtvis även "Änglar och Demoner", och jag är fortfarande lika fashinerad.....

Fashinationen över "Änglar och Demoner" är inte enbart för att den är mycket spännande och välskriven, utan även för den diskussion som sedan har förts vidare om den organisation Dan Brown beskriver, Illuminati. På ett antal chatt- och diskussionsrum diskuteras Illuminatis existens eller icke-existens flitigt, och även om organisationen finns eller har funnits och vad den då stod för. Frågan är om Dan Brown visste om vilket kaos boken skulle orsaka...

Hur som helst, boken är som jag sa ovan mycket spännande och välskriven. Händelserna som utspelas i "Änglar och Demoner" är i många stycken lik "DaVinci koden" (vilken för övrigt är skriven efter "Änglar och Demoner"). Robert Langdon, Harvard-professorn, är huvudpersonen som väcks mitt i natten och tvingas flyga till Schweiz för att undersöka en död kropp med en mystisk symbol inbränd i bröstkorgen. Symolen är Illuminatis märke, en hemlig underjordisk och historisk organisation vars största fiende genom tiderna varit den katolska kyrkan.

Tillsammans med den döde mannens dotter, Vittoria Vetra, hamnar Robert i självaste vatikanstaten där en jakt på en tidsinställd bomb samt fyra kidnappade påve-kandidater tar sin början. En jakt som leder Robert och Vittoria in på ett fyrahundra år gammalt spår som tar dem mot Illuminatis allra djupaste hemligheter...

Den här sortens böcker passar mig som handen i handsken. En väl uttänkt handling, som hela tiden drivs framåt med hjälp av mystik och hemliga ledtrådar mot ett oväntat och dramatiskt slut. Dan Brown verkar vara en författare som lägger ner mycket tid på förarbete kring historia och symbolik, och som får en fiction att verka trovärdig och sann. Detta bekräftas också om man läser mer om boken på Dan Browns egen hemsida.

Eder
/Belgarion

5 kommentarer:

  1. Mycket Magix....=)

    Kan knappt vänta med att läsa "I cirkelns mitt" även den inte är inne på samma spår som "Änglar..." och "DaVinci...."

    SvaraRadera
  2. Jag hoppade faktiskt över I cirkelns mitt, eftersom jag inte ens kunde hålla koncentrationen uppe tillräckligt länge för att läsa texten på baksidan... ;-) Ser i stället fram emot nästa bok om Langdon, som jag läste skulle komma i år eller nästa år.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag kan tänka mig att den blir bra. Ska läsa I cirkelns mitt i alla fall, så kan jag tala om ifall den var bra eller inte...=)

    SvaraRadera
  4. Klart du ska läsa den. Jag tyckte det var lite mycket politik men det kan ha varit delvis för att jag lyssnade på den, på engelska, som den blev lite seg.

    SvaraRadera