onsdag 8 mars 2006

Böcker

Hej och välkomna till mig. Idag ska vi prata om böcker, men inte vilka böcker som helst, utan Ljud/tal/CD-böcker (pick a choice).

Själv måste jag säga att jag är väldigt kluven kring detta fenomen. Har egentligen inte tänkt så mycket på det tidigare, men häromdagen fick jag en sådan bok av frun.

Enligt all statistik så blir vi svenskar, främst ungdomar, allt sämre och sämre på att läsa (och läsa böcker). Om det är så borde väl CD-böcker vara förödande, borde inte dessa göra att vi läser ännu mindre och blir ännu sämre.

Visst, det är oerhört praktiskt när man åker bil, diskar, städar, motionerar mm.

Men är inte risken att vi fastnar i detta CD-träsk och aldrig LÄSER en bok, att vi aldrig fysiskt håller i den och läser rad för rad. Inte känner doften av trycksvärtan, dammet eller vad det månne vara.

Jag vet att många där ute läser (?) dessa böcker, so hit me. Vad är eran åsikt...

Chip
Belgarion

7 kommentarer:

  1. Ljudböcker. Bra för gamla och de som har svårt att läsa - däremot inget jag tycker är ett bättre alternativt till vanlig läsning om man KAN läsa utan problem. Själv har jag försökt (har ett gäng ljudböcker som väntar i hyllan) men jag lyckas faktiskt aldrig fastna i en ljudbok. Har väl i och för sig inte gjort mitt sista försök ännu.... :)

    SvaraRadera
  2. Jag har som sagt inte gjort mitt första...

    Ska ändå prova, men säger som Stefan Sauk, "jag är skeptisk"...=)

    SvaraRadera
  3. Nu som då kan det vara helt underbart.Lite lyxit sådär....

    SvaraRadera
  4. Jag måste säga att cd-böcker är min räddning.
    Jag älskar visserligen att läsa "på det gamla hederliga sättet", men i bilen räddar cd-böckerna mitt liv. Jag slipper den värdelösa radion, med samma låtar om och om igen, inklusive en massa reklam så man halvt blir hjärntvättad av.
    Men jag tror däremot ALDRIG att cd-böcker kan ersätta den vanliga läsningen, inte för mig i alla fall...

    SvaraRadera
  5. Håller med dig fullständigt. Ska prova den CD-bok jag fick i bilen, börjar själv bli ordentligt trött på RixFM och MixMegapol....=)

    SvaraRadera
  6. Jag avverkar CD-böcker på löpande band, men läser ca 1 bok i veckan. Jag tror att man kan kombinera både läsande och lysnande.

    SvaraRadera
  7. Hej lilith.

    Va kul att du hittade min lilla blogg. Ska kolla in din strax...=)

    SvaraRadera