måndag 20 mars 2006

Fabulös DeMille

God kväll.

Återigen har det varit bloggfritt här i min lilla bokhylla. Mycket på jobbet, hockey-träning med sonen (inklusive matcher och cuper), samt en lätt desperat längtan efter solen har gjort att bloggningen fått lida.

Det är snart slut på mars, och ändå vågar jag nog utse årets bästa bok 2006 på min topplista över lästa böcker. "En het dag i Augusti" av Nelson DeMille är en fantastisk bok, gastkramande spännande men också en romantisk kärlekshistoria.

Handlingen utspelas i den lilla staden Spencerville, USA, dit Keith Landry återvänder efter många år inom underrättelsetjänsten. Hans stora ungdomskärlek Annie bor fortfarande kvar i stan och de känslor de hade tidigare visar sig fortfarande finnas kvar. Det finns dock ett problem... Annie är numera gift med stadens polischef Cliff Baxter. Cliff är en polischef som har sin fru och hela staden i ett järngrepp, och han har ingen som helst tanke på att släppa det greppet, inte till något pris...

Jag har alla svenska översättningar av Nelson DeMilles böcker (nio stycken) och alla är mycket bra, men "En het dag i Augusti" är troligtvis den bästa av dem alla. Den innehåller allt. Kärleken mellan Keith och Annie är ömt beskriven, samtidigt som Cliffs brutalitet skildras i minsta detalj. Det blir avgrundsdjupa svängningar som DeMille återger på ett utomordentligt sätt. Detta är en riktig sträckläsningsbok, och jag vill rekomendera den varmt till alla som uppskattar en riktigt bra bok.

Eder
Belgarion

2 kommentarer:

  1. Vafalls. En ny DeMille och jag har missat det??? Och SÅ bra? Jävlar. Ännu en bok på "Måste köpa och även läsa så småningom"-listan..

    SvaraRadera
  2. Nja, jag var nog lite missvisande i min recension, "En het dag i Augusti" är inte den sensate utgivna boken av DeMille. Om jag inte har helt fel, kom denna bok före "Tre kan bevara en hemlighet...". Jag tror "En het dag..." kom ut redan 1996 i sverige genom bokförlaget Forum...

    Så var det sagt, men lägg den på din lista, du kommer inte att ångra dig min vän.

    SvaraRadera