tisdag 2 januari 2007

Boklistan och statistik 2006

Efter en synnerligen välkommen och avslappnad jul- och nyårshelg, har det blivit dags att bryta den stora blogg-tystnaden. Då finns det väl inget bättre sätt än att presentera 2006 års boklista och statistk från bokhyllan.

Mitt mål inför 2006 var att läsa minst 30 böcker (läste 20 under 2005) vilket visade sig övermäktigt. Det slutade med endast 19 stycken, vilket jag själv inte är nöjd med. Jag får omvärdera detta inför 2007, och i alla fall försöka mäkta med över 20 stycken....

Under året införskaffades 28 böcker, så återigen köps det mer än det läses. Hur skall denna cirkel brytas....

I alla fall så blev 2006 års...

...bästa utländska författare Nelson DeMille med "En het dag i Augusti".

...bästa svenska författare Bengt Ohlsson med "Gregorius".

...bästa deckare "Misterioso" avArne Dahl.

...bästa humorbok "Konsten att fylla 30" av Mike Gayle.

...bok med lägst betyg "Kadett Hornblower" av C.S Forester.

De 19 böckerna fördelades på följande författare:

C.S Forester
Joyce Reardon
Nelson DeMille
Arne Dahl
Dan Brown (2)
Sidney Sheldon (2)
Wiliam Golding
Stephen King (2)
Ken Follett
Mike Gayle
Tom Clancy
Hjalmar Söderberg
JRR Tolkien
Nick Hornby
Bengt Ohlsson
Wilbur Smith

Endast en kvinnlig författare förra året alltså. Lite skäms jag, men har ju å andra sidan lovat att läsa minst 5 kvinnliga deckarförfattare under 2007. Får hoppas det väger upp något...

Nåväl, med dessa ord får jag önska er alla ett bokrikt och läsfyllt 2007, själv skall jag börja genast.....

/Belgarion

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

  1. Jag fick inte heller till så många böcker som jag skulle ha önskat, men vi får ta nya tag inför det här året!

    Jag önskar dig också ett år med mycket och härlig läsning!

    SvaraRadera
  2. Tack tina. Hmm, du läste ju 20 fler än jag, så där ligger man i lä....=)

    SvaraRadera