torsdag 10 september 2009

Heta höstnyheter

I går kom två höstnyheter ut från Bra Böcker, och vilka böcker!

Äntligen har den sjunde och avslutande delen av Stephen Kings stora epos, "Det mörka tornet" blivit utgiven på svenska. Sista delen heter, inte helt oväntat, "Det Mörka Tornet", och nu får vi älskare av King till slut veta upplösningen i denna mastodontserie.

Detta är grädden på moset, russinet i kakan eller vad ni vill i årets bokskörd.

Ja, äntligen förresten. Efter denna sista bok är det ju slut vilket kommer att kännas som en stor saknad, så det blir med blandade känslor jag kommer att ta farväl av Roland och hans Ka-tet.

Jag har för tillfället snöat in på vampyrer. I ovan nämnda King-serie finns de med, likaså i den senaste boken jag läste; "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist (mycket bra för övrigt).

Så glädjande nog kom igår ytterligare en vampyrbok ut som är tänkt att bli en serie om tre böcker. Det är författarna Guillermo Del Torro och Chuck Hogan som har skrivit boken "Släktet" som alltså ska ha en hel del vampyrinslag. På Bra Böckers hemsida ges följande teaser:

"De har alltid funnits bland oss - vampyrerna! I hemlighet och i mörker har de väntat på att deras tid skall komma, och nu är den äntligen här. Inom en vecka kommer Manhattan att vara utplånat. Inom tre månader resten av USA. Och inom sex månader: hela världen."

Ja, jag vet inte vad ni andra säger, men denna ska jag ha!

/Peter

Andra bloggar om:
, , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar