måndag 27 oktober 2008

Lång tids bokläsning är nu slut

För flera månader sedan påbörjades Stephen Kings ´Salem´s Lot på orginalspråk, en illustrerad utgåva på 594 sidor. Igår läste jag ut den!

Det tog lång tid men läslustindex har inte varit högt den senaste tiden, dessutom har andra omständigheter gjort att tiden inte riktigt räckt till för litterär förkovning. En bidragande orsak har också varit att boken var ganska läskig vilket gjorde att kvällsläsningen blev eftermiddagsläsning vid lediga stunder.

Boken var dock rysligt bra, med betoning på rysligt. Här fanns inga vänliga, trevliga vampyrer som i vissa moderna böcker eller tv-serier. Här var alla vampyrer onda, riktigt onda. King beskriver det själv i slutordet på boken; detta är en blandning mellan Bram Stokers Dracula och de mer moderna vampyrer som var populära som comics på 50- och 60-talet. Då var vampyrer inte snälla...

I denna utgåva fanns också andra godbitar med förutom huvudhistorien ´Salem´s Lot. En ny introduktion av King var med. Dessutom fanns två noveller som anknyter till huvudhistorien. One for the Road (Snöstormen) och Jerusalem´s Lot (Jerusalems Lott) är noveller som tidigare finns publicerade i Kings bok Nightshift (Dödsdansen).

Men mest spännande av allt är nog den sista delen i boken som innehåller de borttagna avsnitt som förläggaren ursprungligen inte tyckte var passande nog i orginalmanuset. De kanske var för otäcka 1975 när orginalboken kom ut, och vad gäller vissa scener är jag nog böjd att hålla med...

Nu är ´Salem´s Lot i alla fall utläst, en liten recension om handlingen kommer vad det lider. Just nu pågår för fullt läsningen av nobelpristagaren Saul Bellow och hans novellsamling Han med foten i klaveret. En något mindre otäck bok kan jag säga....

/Peter

Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

7 kommentarer:

  1. Å Stephen King, skräckens mästare. ;)
    Om du inte redan har läst den så rekommenderar jag Carrie. Riktigt härlig blandning av skräck och mystik.

    SvaraRadera
  2. Hej snöfrid.

    Jo, jag har läst den, fast det var bra många år sedan. Fick tag i den som ljudbok som jag lyssnade på i våras. Håller med dig, den är jättebra (allra helst för att vara en debutbok). Annars är ju skräckhistorier i skolmiljö ett ganska uttjatat ämne, men King var väldigt tidigt ute med sin historia så jag ser den som lite av föregångare...=)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag har fortfarande mardrömsbilder av Salem's Lot eller Staden som försvann som den heter på svenska. Den nästförsta King-boken jag läste... när jag var precis nyfrälst! :-)

    En av scenerna som jag när jag vill (tyvärr) kan framkalla på näthinnan är knivarna nedanför källartrappen (eller där trappen borde ha varit...).

    SvaraRadera
  4. Ja, tina, då vet du hur jag har känt det....=)

    Kul att du nämner den scenen med knivarna, för det var inte så King hade skrivit den från början. När Jimmy går ner i källaren så är det annat som finns där än knivar, nämligen råttor, och dom är hungriga....mooaahahahaaaa....=)

    Detta är en av scenerna som förlaget ville ta bort, och jag kan förstå det...=)

    SvaraRadera
  5. Hu! När jag läste ditt inlägg här kom jag ihåg varför jag var tvungen att sluta läsa King. Jag blir faktiskt för rädd, får mardrömmar och kan inte sova.

    SvaraRadera
  6. Det är så här vampyrer skall vara! Otäcka och mystiska utan en massa romantiskt trams. King har verkligen lyckats skrämma mig genom åren, särkilt med de lite äldre böckerna. Jag blev rädd för min katt när ja läste Jurtjyrkogården.

    SvaraRadera
  7. lyran, det var inte meningen att skrämmas...=)

    Men jag vet vad du menar. Ibland är den gode King FÖR målande i sina beskrivningar, i alla fall var han det i de tidigare åren.

    arina, du har helt rätt. Vampyrer ska inte vara snälla...=)

    Jurtjyrkogården är en skrämmande bok och slutet i den är inget jag läser en sen kväll....

    SvaraRadera