måndag 13 oktober 2008

Ett antikvariat tack !

Sitter och läser DN på nätet och fastnar i den underbara artikeln "Eldsjälar - En artikel om Stockholms antikvariat".

Många har storslagna drömmar om vad de skulle göra om de vann storvinsten på Lotto, men min dröm är just att skaffa mig ett antikvariat med inriktning mot böcker. Men varför en lotto-vinst för att göra drömmen till verklighet?

Tyvärr är det nog som artikeln i DN beskriver det.

"För bara några år sedan var antikvariaten räddningen för många studenter, medan majoriteten idag istället köper nya kursböcker billigt på nätet. Det blir enklare, går snabbare och böckerna är lätta att sälja vidare. Antikvariaten har inte hängt med i tidens utveckling, och kanske är det just det som är en av de viktiga poängerna med dem. När affärsrörelserna som omger antikvariatet ofta är helt inriktade på att uppnå maximal tillväxt och lönsamhet, fungerar boklådan som en fristad som upphöjer andra värden."

Jag håller helt med, för mig är boklådan en frizon bortom vardagens stress och oro över finanskriser och andra "katastrofer". Tanken är inte att hänga med i tidens utveckling utan att just vara det rogivande ställe där man lugnt kan traska omkring i en egen värld.

Det är också därför som det är min dröm. Men det är också därför som man nog också tyvärr måste ha den där lotto-vinsten, för en rogivande frizon betalar inte vare sig räkningar eller mat.

/Peter

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

  1. Nej, att försöka leva på att driva ett antikvariat är nog allt annat än rogivande.

    //JJ

    SvaraRadera